מחלת מקצוע

בקצרה…

מחלת מקצוע היא מחלה שהמבוטח בביטוח לאומי חלה בה עקב עבודתו או עקב עיסוקו כעובד עצמאי ואשר מופיעה ברשימת המחלות שבתקנות הביטוח הלאומי.

המחלה תיחשב לעובד כמחלת מקצוע אם היא נגרמה לו באופן ישיר בשל החשיפה לחומרים או לסביבה כחלק מתנאי העבודה.

התוספת השנייה לתקנות הביטוח הלאומי מפורטת רשימת מחלות המקצוע.

עובד אשר אינו מסוגל לעבוד עקב פגיעה בעבודה, זכאי לתשלום דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי עבור ימי ההיעדרות מהעבודה והוצאות הטיפול הרפואי.

במקרה שנקבעה נכות כתוצאה מהפגיעה בעבודה, העובד עשוי להיות זכאי לתשלום קצבת נכות או מענק נכות.

נפגע עבודה עשוי להיות זכאי למענק נכות מעבודה.

אם נקבעה לו דרגת נכות יציבה הגבוהה מ-5%, הוא עשוי להיות זכאי לקצבת נכות מעבודה.

תביעה לקביעת דרגת נכות מעבודה תטופל רק אם הוגשה קודם לכן תביעה לדמי פגיעה, שבעקבותיה הוכרה הפגיעה כפגיעה בעבודה. עובד שהגיש תביעה להכרה בפגיעה בעבודה תוך 12 חודשים ממועד היווצרות הנכות, ואת התביעה לקביעת דרגת נכות תוך 12 חודשים ממועד ההכרה בפגיעה, זכאי לגמלה מלאה ללא הפחתה מיום תחילת הנכות.

רוצים לדעת יותר? קראו את המאמר עד תומו.

מה ההבדל בין מחלת מקצוע לבין תאונת עבודה?

בניגוד לתאונת עבודה, אשר נגרמת באופן פתאומי וגורמת מיד לפגיעה אשר התוצאות שלה יכולות להוביל אל אובדן כושר עבודה זמני או קבוע, מחלת מקצוע היא מחלה שמתפתחת עם הזמן ולא בבת אחת. מדובר במחלה אשר התפתחה אצל העובד בשל תנאי העבודה שלו, בין אם זה חשיפה לחומרים מסוכנים, לרעש גבוהה מאוד, לרטט או כוח מוגזם, חשיפה לשמש ולקרינה במשך זמן ממושך ועוד.

המחלה הזו מתפתחת עם הזמן ויכולה להתגלות לעין גם לאחר שנים, ולכן היא שונה מתאונת עבודה ויש להתייחס אליה בצורה הזו.

מי יכול לקבל קצבה בשל מחלת מקצוע?

על פי ההגדרה הכתובה של המוסד לביטוח לאומי, מחלת מקצועי הינה:

 "מחלה שנקבעה כמחלת מקצוע בתקנות לפי סעיף 85 והוא חלה בה, בהיותה קבועה כמחלת מקצוע, עקב עבודתו אצל מעבידו או מטעמו, ובעובד עצמאי – עקב עיסוקו במשלח ידו"

זאת אומרת שמדובר במחלה אשר התרחשה בשל העבודה של האדם ובגלל העבודה. פעמים רבות אנו נתקלים באנשים אשר לא באמת מבצעים את הקישור בין המחלה ממנה הם סובלים לבין העבודה, במקרים רבים מכיוון שעברו שנים מאז שנחשפו לתנאים שהובילו לאותה מחלה, ולכן חשוב מאוד לפנות אל עורך דין מקצועי בתחום ולקבל ליווי שיאפשר לכם לדעת האם אכן יש קשר והאם המחלה ממנה אתם סובלים יכולה להיות מוכרת בתור מחלת מקצוע.

על פי חוק הביטוח הלאומי, ישנה רשימת מחלות סגורה בה יש כארבעים סוגים שונים של מחלות אשר החולה בהם יכול לקבל הכרה בתור מחלת מקצוע כמו טנטון, ירידה בשמיעה, סרטן עור, מחלת ריאות, פגיעות בשורש כף היד (תסמונת התעלה הקרפלית), מחלות עור, מחלות פרקים, פריצות דיסק, מחלות נשימה, סרטן ריאות ועוד.

מחלות אשר לא מופיעות ברשימה הזו לא יוכרו בתור מחלות מקצוע בשום אופן.

הוכחת הקשר בין המחלה לבין העבודה

על מנת לקבל הכרה כנפגע של מחלת מקצוע העובד חייב להוכיח את הקשר בין העבודה בה הוא עובד, או עבד בעבר, לבין המחלה אשר התפרצה אצלו.

את כל ההוכחות הללו הוא יהיה חייב להגיש אל הועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי אשר תוכל לקבוע האם הם מכירים בפגיעה או לא. חשוב להבין כי חוסר בהוכחות או הכנה לא נכונה של החומר יכולה לגרום לדחיית ההכרה הזו ועקב כך דחיה של זכויות שהנפגע זכאי להם, ולכן תביעות כאלו אסור לכם להגיש לבד אלא לפנות אל עורך דין מקצועי, מוסמך ומיומן אשר יוכל להכין עבורכם את החומר וללוות אתכם לאורך כל התהליך.

בכדי להגיע להכרה הזו ולהיות זכאים לגמלת נכות זמנית או קבועה בשל המחלה, יש להוכיח קיום של כל התנאים הבאים:

  1. המחלה ממנה סובל העובד מופיעה ברשימת מחלות המקצוע של המוסד לביטוח לאומי.
  2. בזמן שהמבוטח חלה במחלה המחלה הזו הופיעה ברשימה כמחלת מקצוע.
  3. המבוטח עסק בעבודה הכוללת הליכים או חומרים המפורטים ברשימה.
  4. מוכח כי התפרצות המחלה מגיעה כתוצאה ישירה מתנאי העבודה או סביבת העבודה בה שהה העובד. זהו הנושא הקשה ביותר כי על מנת להוכיח זאת יש להיעזר בעורכי דין מומחים וחוות דעת רפואיות ולכן חשוב מאוד לעבוד על כך עם אנשי מקצוע מומחים.

כיצד מחושבים דמי הפגיעה בשל מחלת מקצוע?

דמי הפגיעה אותם מקבל החולה מהביטוח הלאומי לאחר שהכירו במחלה שלו בתור מחלת מקצוע נקבעים בהתאמה לאחוזי הנכות אותם קבעה הועדה הרפואית של המוסד לביטוח לאומי, כאשר ישנם שני סוגים של דמי פגיעה – דמי פגיעה חד פעמיים המשולמים כמענק יחיד ודמי פגיעה קבועים אשר משולמים בתור קצבה חודשית קבועה.

  • נפגע בעל נכות של עד 8%: אינו זכאי למענק כלל
  • נפגע בעל נכות שעומדת על בין 9% ועד 19%: זכאי למענק דמי פגיעה חד פעמי.
  • נפגע בעל נכות של מעל ל 20%: זכאי לקצבת דמי פגיעה חודשית קבועה.

גובה הקצבה נקבע בחישוב של אחוזי הנכות המדויקים והשכר של העובד במשך שלושת החודשים שטרם התפרצות המחלה.

מחלות מקצוע שכיחות

את רשימת מחלות המקצוע המוגדרות ניתן לחלק על פי סוגי העובדים אשר נמצאים בסיכון גבוה יחסית לחלות במחלות הללו:

  1. עובדי תעשיה – עובדים בתחומי התעשיה יכולים לסבול מירידה בשמיעה, קרעים בכתפיים, כאבים במרפקים או בכפות הידיים, כאבי שחיקה ובעיות ברכיים, בעיות אורתופדיות, פריצות דיסק וכאבי גב ועוד מגוון רחב של בעיות דומות.
  2. עובדים בתחום החינוך, כמו מורים ומורות, מרצים ואפילו גננות אשר סובלים מצרידות ובעיות במיתרי הקול.
  3. עובדים בתעשיית ההייטק וקלדניות אשר עובדות שעות ארוכות בישיבה ממושכת מול מחשב, אלו יכולים לסבול מכאבים בצוואר, כאבי גב או אפילו מחלות הקשורות בפרקי הידיים והאצבעות וכן בעיות ראיה.
  4. ספורטאים מקצועיים, מכל סוג, עשויים לסבול ממגוון רחב של בעיות אורתופדיות אשר נגרמות כתוצאה ממאמץ פיזי במסגרת העבודה שלהם.
  5. מצילים, עובדי בניין ואחרים אשר עובדים שעות ארוכות תחת השמש עשויים לסבול ממחלות כמו סרטן העור ובעיות דומות המגיעות כתוצאה ממצב של חשיפה לשמש בעבודה.
  6. עובדים בתעשיות הדלקים והחומרים הכימיים עשויים לסבול ממחלות סרטן שונות.
  7. עובדים בתעשיות הכוללות סביבה מלאה בעשן או אבק עשויים לסבול מבעיות נשימה, אסטמה, בעיות ריאה ועוד.
  8. עובדים בתעשיות הכוללות שימוש בחומרים נדיפים עלולים לחלות בפרקינסון.

וכל עובד אחר, אשר כתוצאה מהעבודה בה הוא עובד, חלה במחלה מסויימת המוגדרת בתוך רשימת מחלות המקצוע של המוסד לביטוח לאומי.

רשימת מחלות המקצוע של המוסד לביטוח לאומי

רשימת מחלות המקצוע של המוסד לביטוח לאומי הינה רשימה הכוללת 40 מחלות מקצוע שונות. בנוסף, ישנן מחלות אשר אינן מוגדרות בתוך הרשימה הזו, אך ניתן להכיר בהן בתור מחלות מקצוע על פי תורת המיקרוטראומה

מחלת מקצוע מיקרוטראומה

מיקרוטראומה הינה קטגוריה חדשה שמוגדרת בחוק על מנת לתת מענה לאנשים אשר נפגעו כתוצאה מרצף של פגיעות חוזרות ונשנות, כאשר כל פגיעה היא קטנה מאוד אך ביחד הן הופכות לנזק משמעותי ולהתפרצות של מחלה.

כאשר עובד מוכיח מצב כזה, הוא יכול לקבל פיצויים מתאימים גם במקרה של מחלות שאינן מופיעות ברשימת מחלות המקצוע, אך דרושה מומחיות גבוהה מאוד של עורכי הדין על מנת להביא להוכחה של מיקרוטראומה ולהוביל את הנפגע לתביעה משפטית שתזכה אותו בפיצוי על כך, ולכן חשוב מאוד לעבוד עם עורכי דין מומחים בתחום על מנת שתקבלו את מלא הזכויות המגיעות לכם.

את מי תובעים?

במקרה של מחלת מקצוע הבסיס הוא תביעה של המוסד לביטוח לאומי בו מבוטח כל אזרח במדינת ישראל, ובנוסף במידה והמבוטח מכוסה בפוליסות ביטוח פרטיות ניתן לתבוע גם את חברות הביטוח, או שבמקרים בהם לא יהיה ניתן לקבל כפל ביטוחים, בודקים את הכדאיות של כל אחת מהאופציות. לכן חשוב שעורך דין מקצועי יבחן היטב את תנאי הפוליסות הפרטיות שלכם ובהתאם לכך יעניק לכם ייעוץ מקצועי ויאפשר לכם להבין מה האפשרויות העומדות בפניכם ואיך תוכלו למצות את כל הזכויות המגיעות לכם בצורה הטובה ביותר.

אז למה אתם מחכים? אם אתם סובלים מהתפרצות של מחלת מקצוע או סובלים מבעיה רפואית שאתם סוברים כי יש לה קשר לעבודה שלכם, אנחנו עומדים כאן לרשותכם. נשמח לקבוע עמכם פגישת ייעוץ על מנת לבחון לעומק את המקרה, להבין את כלל הזכויות המגיעות לכם ולהתחיל יחד אתכם תהליך למיצוי מלא של כל הזכויות הללו.