סרטן העור

ממחקרים קיים קשר סיבתי בין קרינת השמש לבין תחלואה בסרטן העור.זהו סרטן העור השכיח ביותר. אחד מכל שלושה מקרים חדשים של סרטן עור, ורוב המקרים הם סרטן של תאי בסיס (BCC).

התחלואה בסוג סרטן זה עלתה בעשורים האחרונים וישנם 4 סוגים עיקריים של סרטן העור:

  • BCC – זהו הסרטן הנפוץ ביותר, סרטן העור של התאים הבזליים
  • SCC – סרטן של תאי הקשקש, בהיעדר טיפול יתפשט לאיברים אחרים בגוף.
  • Bowen's Disease – מחלת בואן מכונה לעיתים "סרטן תאי קשקש מקומי בלתי פולשני תאי קשקש בשכבת העור החיצונית.
  • Malignant melanoma – מלנומה ממאירה של העור. מלנומה עלולה לגדול במהירות ולהתפתח למחלה גרורתית.

אלפי חולים מימשו את זכויותיהם וקיבלו פיצויים גדולים מאוד מהמוסד לביטוח לאומי.

במידה והינך סובל מסרטן העור והינך מעוניין בפיצוי ומימוש זכויותיך,

צור קשר עוד היום לייעוץ ללא עלות! 077-2130181

מי נמצא בסיכון לחלות במחלת סרטן עור בעבודה?

אנשים אשר עוסקים במקצועות בהם כלולה חשיפה לשמש בעבודה, באופן קבוע וממושך, נמצאים בסיכון הרבה יותר גבוה ללקות במחלת סרטן העור בקשר ישיר לעבודה שלהם. אלו יכולים להיות עובדי תשתיות שונים, עובדים בתעשיית החקלאות, עובדי כוחות הביטחון, פועלי בניין, עובדים ברשות שדות התעופה, ספורטאים ואנשים העוסקים בתחום כמו מאמנים ועוד.

גם אם עברה תקופה ממושכת מאז החשיפה המשמעותית שלהם אל השמש בזמן העבודה, עדיין הם יוכלו להיות מוכרים על ידי הביטוח הלאומי ולקבל פיצויים וזכויות שונות כנפגעים בעבודה.

מה הזכויות של הנפגע?

לאחר שהביטוח הלאומי יכיר במחלת הסרטן כפגיעה בעבודה, ועדה רפואית תקבע את אחוזי הנכות של הנפגע ובהתאם לאחוזי הנכות הללו תקבע הקצבה אותה הוא יקבל או המענקים המגיעים לו.

אדם אשר מקבל הכרה בתור נפגע עבודה יכול לקבל מקופת החולים מימון מלא עבור ההוצאות הרפואיות שלו, מה שיקל מאוד על מימון הטיפולים וההוצאות השונות.

בנוסף לכך, קיימות זכויות נוספות שחשוב לדעת עליהן כמו פטור ממס הכנסה, קצבת נכות כללית, אובדן כושר עבודה ועוד, ולכן חשוב מאוד לעבוד עם עורך דין נכות מקצועי ומומחה בתחום אשר ידע להרכיב נכון את התיק שלכם ולמצות את מלא הזכויות המגיעות לכם בצורה הטובה ביותר.

דוגמא למקרה של הכרת סרטן העור כפגיעה בעבודה – ב.ל.(ב"ש)  2632/2008 דן קמפינו נ' המוסד לביטוח לאומי (ניתן ביום 12/11/2009)

תובע אשר עבד במחנות צה"ל במשך שלושה עשורים היה חשוף מעל ל6 שעות מידי יום לקרני השמש. התובע חלה במחלת הסרטן מסוג BCC.

בית המשפט מינה מומחה רפואי אשר קבע כי ישנו קשר סיבתי ברור בין העבודה של התובע לבין הופעת הגידולים וכן קבע כי יש קשר בין החשיפה החוזרת והנשנית לשמש אשר בכל פעם גרמה לפגיעה זעירה יחסית אך יחד הכל הצטבר לכדי פגיעה משמעותית יותר ולכן התביעה הוכרה על ידי בית הדין כפגיעה בעבודה על דרך המיקרוטראומה.

משמעות אחוזי הנכות

אדם אשר הוכר בתור נפגע בעבודה או אדם אשר חולה במחלה המוכרת בתור מחלת מקצועי יכול לקבל תגמולים כספיים משמעותיים אשר יסייעו לו בחיים היום יומיים ובטיפול בעצמו, גם אם אחוזי הנכות שנקבעו לו הינם נמוכים יחסית. לדוגמא, אדם אשר חולה במחלת סרטן העור וקיבל אחוזי נכות העומדים על פחות מעשרים אחוזים בלבד, יכול לקבל תגמול חד פעמי משמעותי. כאשר אחוזי הנכות גבוהים יותר, החלוקה היא על פי קצבה חודשית.

בנוסף, חשוב מאוד להדגיש כי בביטוח הלאומי אפשר לבצע שקלול של ליקויים רפואיים וכמה מחלות שונות במידה והאדם סובל מהן, הן מחלת מקצוע והן אחרת, מה שעשוי להעלות משמעותית את אחוזי הנכות ואת סכומי הקצבאות והתגמולים אותם יקבל האדם.

יש להדגיש – אדם אשר סובל ממחלת סרטן העור אינו יכול להמשיך באופן סדיר, גם אם המחלה בשלבים ראשוניים. הוא יידרש לפנות זמן לטיפולים, הוא ירגיש חלש יותר, עלול לסבול מכאבים ומתקופה לא פשוטה כלל ולכן התמיכה של הביטוח הלאומי ושל הקצבאות הללו הינה חשובה מאוד על מנת שיוכל לאפשר לעצמו לקבל את הטיפול הראוי ולהמשיך לחיות בצורה סדירה וסבירה כפי שהיה קודם לכן עד כמה שאפשר.

האם קיימת התיישנות באשר למועד הגשת התביעה לעומת מועד החשיפה?

חוק הביטוח הלאומי קובע כי יש להגיש תביעה לצורך הכרה בתור נפגע עבודה בתוך תקופה של שנה (12 חודשים) ממועד הפגיעה או מהתאריך בו התגלתה מחלקת המקצוע. לכן, מיד עם הגילוי על כך שהאדם חולה במחלת סרטן העור חשוב מאוד שיגיש את התביעה כך שיוכל למצות את כלל הזכויות המגיעות לו בצורה הטובה ביותר.

יחד עם זאת, גם אם לא הוגשה תביעה במהלך 12 החודשים לאחר גילוי המחלקה, עדיין ניתן להגיש את התביעה במידה והוא יוכיח כי הוא ביצע עבודה ממושכת תחת שמש יוקדת והוא יצליח לעבור ועדה אשר קובעת כי הוא אכן נפגע עבודה. 

במידה והפגיעה היא משמעותית מאוד והמחלה התקדמה בשלבים מאוד מתקדמים או שישנה התפשטות כוללת, ניתן לבדוק גם זכאות להגשת תביעת סיעוד.

סרטן העור

מי נמצא בסיכון לחלות במחלת סרטן עור בעבודה?

בס"ד

כמה דברים שחשוב לדעת במקרה של חולי בסרטן עור בשל עבודה

רבים מהחולים במחלת סרטן העור חולים בה שנים רבות לאחר החשיפה עצמה, ורבים כלל לא מודעים לביצוע ההקשר בין עבודה רבה בשמש שבוצעה לפני שנים רבות לאותה מחלה ולמרות שהיא לא מוגדרת בתור מחלת מקצוע אכן יש לה השפעה. לכן חשוב לדעת כי אין התיישנות בתביעות של סרטן העור שנגרמו כתוצאה מחשיפה ממושכת לשמש בעת העבודה וניתן להגיש תביעות לביטוח הלאומי בנושא גם שנים רבות אחר העבודה עצמה.

על פי סעיף 296 לחוק הביטוח הלאומי נקבע כי "כל תביעה לגמלת כסף תוגש תוך שניים עשר חודשים מהיום שבו נוצרה עילת התביעה, אולם רשאי המוסד ליתן גמלה, כולה או מקצתה, אף אם נתבע אחרי המועד האמור" ובנוסף, נקבע כי  "הוגשה תביעה אחרי המועד האמור על פי סעיף קטן א', וקבע המוסד כי התובע זכאי לגמלה בעד התקופה שקדמה להגשת התביעה, תשולם לו הגמלה שהוא זכאי לה ובלבד שלא תשולם גמלה בעד תקופה העולה על 12 חודשים שקדמו בתכוף לפני החודש שבו הוגשה התביעה כאמור."

משמעות הדבר היא שעל פי החוק, תביעות לביטוח לאומי יש להגיש בטווח של שנה. בפועל, במיוחד בתביעות של סרטן העור אשר מגלות הרבה שנים אחרי ברוב המקרים, התביעה לביטוח לאומי מוגשת הרבה אחרי, אבל עדיין ניתן להגיש תביעה.

גם אם בפועל הזכאות לדמי הפגיעה עצמם כבר עברה, במידה והתובע מצליח להוכיח את הקשר בין החשיפה הממושכת לשמש לבין סרטן העור ממנו הוא סובל הוא יהיה זכאי להגשת תביעה וקבלת אחוזי נכות.

מה ההבדל בין אחוזי הנכות השונים במקרים של סרטן עור בעבודה?

הגדרת אחוזי הנכות במקרים של סרטן עור כתוצאה מעבודה קצת שונה ממקרים אחרים כמו תאונות עבודה . מה זה אומר?

  • קביעת אחוזי נכות בין 9% לבין 19%: במקרים הללו, על פי חוק הביטוח הלאומי, הנפגע זכאי למעלק חד פעמי אשר שווה למכפלת הקצבה החודשית ב 43 גמלאות. בשל העובדה כי ההכרה בתביעה של החולה בסרטן העור בתור נפגע עבודה יכולה לקרות שנים רבות לאחר הפגיעה עצמה והעבודה אשר גרמה לפגיעה, במידה ויקבעו עבור הנפגע אחוזי נכות בשיעור של בין 9% לבין 19% נכות, תבוצע הפחתה של גמלה אחת בכל חודש שנחשב כאיחור בהגשת התביעה, מה שמתחיל 12 חודשים לאחר המועד שבו הוכרה הפגיעה עצמה.

למשל, אדם הגיש תביעה להכרה בסרטן העור ממנו הוא חולה כפגיעה בעבודה בשל עבודה שביצע ארבע שנים טרם הגשת התביעה. אם כן תוכר אותה עבודה כזו שגרמה לו לפגיעה והוא יוכר כנפגע עבודה, ואחוזי הנכות שייקבעו לו הינם 12% – בשל העובדה שעברו 48 חודשים ממועד הפגיעה המוכר, יופחתו לו 36 גמלאות ולכן המענק הכספי החד פעמי שיקבל יהיה בשווי של 12 גמלאות בלבד.

  • קביעת אחוזי נכות העולים על מעל ל 20%: במקרים כאלו סעיף 296 ב' קובע כי החולה זכאי לקצבה חודשית קבועה מהתאריך בו הוגשה התביעה וקבלה של תוספת 12 חודשים רטרואקטיבית.

למשל, בדומה לדוגמא בסעיף הקודם, אדם הגיש תביעה להכרה בסרטן העור ממנו הוא חולה כפגיעה בעבודה בשל עבודה שביצע ארבע שנים טרם הגשת התביעה. אם כן תוכר אותה עבודה כזו שגרמה לו לפגיעה והוא יוכר כנפגע עבודה, ואחוזי הנכות שייקבעו לו הינם לצורך הדוגמא 30%, הוא יהיה זכאי לקצבה חודשית קבועה החל מהתאריך בו הוא הגיש את התביעה עצמה ותוספת של גמלה בשווי של 12 חודשי קצבה נוספים.

כפי שאתם כבר מבינים, חוקי הביטוח הלאומי מסועפים ומורכבים, אך אל תחששו לתבוע את הזכויות המגיעות לכם. אם אתם סובלים מסרטן העור וסבורים כי עבודה בה עבדתם, גם לפני מספר שנים, היא זו שגרמה לחשיפה המשמעותית ולמחלה עצמה, אל תהססו ופנו אלינו והצוות המקצועי שלנו ילווה אתכם עד למיצוי כלל הזכויות המגיעות לכם.