תביעת אבדן כושר עבודה

אבדן כושר עבודה פירושו שבמקרה של סרטן / סוכרת / תאונת עבודה, או גם מחלות נוספות, חלה פגיעה באופן ממשי וניכר בכושר העבודה של העובד, אשר גורמת לאבדן כושר עבודה, וכתוצאה מכך, מניעה להמשיך ולעסוק בעבודה, ברמה של 75% ומעלה. אבדן כושר עבודה חלקי / זמני / מלא, הוא בהחלט תרחיש נוראי עבור מרבית האנשים, מפני שהדבר פוגע ביכולתם להתפרנס ולהרוויח את לחמם.

ביטוח לאבדן כושר עבודה יכול להיות מסופק באמצעות ביטוח פרטי על ידי חברות הביטוח בישראל, כגון מגדל, כלל, פניקס, איילון ונוספות, כחלק מקרן פנסיה של העובד. אפשרות נוספת היא הגשת תביעה מול ביטוח לאומי עבור אבדן כושר עבודה. האפשרות השלישית היא ביטוח מעסיק / מקום עבודה אשר מבטח את העובד בסעיף אבדם כושר עבודה. נסקור את האפשרויות הללו ונדגיש את החשיבות של עורך דין לתביעות אבדן כושר עבודה, על מנת להשיג לתוצאה המקסימאלית.

תביעות אבדן כושר עבודה – מול חברות הביטוח

במידה ולעובד יש ביטוח אבדן כושר עבודה מול חברת הביטוח, הביטוח יופיע בפוליסת הביטוח עליה חתום העובד. יש לעבור על הפוליסה הזו ולהבין מה תנאיה, האם אכן מצבו הרפואי עונה על ההגדרה ומהווה עילה לפיצוי מחברת הביטוח עבור אבדן כושר עבודה. 

בהתאם לתנאים של חברת הביטוח, מוגשים הטפסים הנדרשים ומתחיל הליך שיכול להיות מסורבל וארוך. חשוב להבין שחברות הביטוח, ככל גוף מסחרי אחר, לא תמהרנה להוציא כסף מכיסן, ולכן ליווי מקצועי של עו"ד מנוסה בתחום, בהחלט יאיץ את התהליך.

תביעות אבדן כושר עבודה – מול הביטוח הלאומי

במצבי נכות ומחלה, מסייע הביטוח הלאומי בנושא אבדן כושר עבודה, מכיוון שכל אזרחי ישראל מבוטחים כנגד אבדן כושר עבודה. התביעה יכולה להינתן כנגד מקרה של נכות כללית בעקבות תאונה (תאונת עבודה או תאונת דרכים במסגרת העבודה), או מחלה. את התביעה מגישים באמצעות המסמכים הנדרשים, ולאחר בדיקה של ועדה רפואית, נקבע גובה האבדן, ובהתאם, גובה הקצבה שתינתן מהביטוח הלאומי עבור הנפגע. אגב, גובה בקצבה אינו מתחשב בגבוה המשכורת לפני הפגיעה, התשלום שווה לכל מקבלי הקצבה.

הפרוצדורה מול הוועדה הרפואית והגשת כל הטפסים הינה הליך לא פשוט, בלשון המעטה, מומלץ להיעזר בעורך דין מקצועי, אשר יכול לקדם את הגשת ההליך באופן המקצועי ביותר.

תביעות אבדן כושר עבודה – מול המעסיק

חשוב להבין, חובה על כל מעסיק לבטח את עובדיו בביטוח כלשהו, כלומר קרן פנסיה או ביטוח מנהלים. על עובד אשר אינו מבוטח בחברת ביטוח חיצונית, להתייעץ עם עורך דין לתביעות אבדן כושר עבודה על מנת להבין מהן זכויותיו במקום עבודה, גם אם לא בוטח בחברה חיצונית. 

כמו כן, קריטי לבדוק האם הפגיעה אשר גרמה לאבדן כושר עבודה נובעת מהתרשלות במקום העבודה, מכיוון שבמקרה זה העובד רשאי לתבוע את המעביד בתביעה נזיקית עבור פגיעתו.

 

חשוב מאוד לקבל סיוע מקצועי של עורך דין לתביעות אבדן כושר עבודה, משום שמרביתנו לא מומחים ב"אותיות הקטנות", חשוב להבין את הנתונים לעומק, ובעיקר להימנע מטעויות בהמשך. במידה ואתם עומדים בפני ממצב של אבדן כושר עבודה, אנא פנו אלינו ונעשה כמיטב יכולתנו, לסייע לכם בנושא

אבדן כושר עבודה

כאמור, אובדן כושר עבודה הינו מצב בו אדם לא יכול להמשיך בעבודתו הרגילה כמו בעבר בשל תאונת עבודה, פגיעה אחרת או מחלה אשר פגעה ביכולת הגופנית שלו. מדובר במצב אשר יכול להשפיע לרעה מאוד על אדם אשר לא יכול יותר לפרנס את עצמו ואת בני המשפחה שלו כפי שעשה בעבר ולכן רבים מראש חותמים על פוליסות ביטוח אבדן כושר עבודה אשר ישפו אותם במקרים הללו ויאפשרו להם לקבל קצבה זמנית או קבועה שתמנע מהם להגיע לקושי כלכלי משמעותי.

יחד עם זאת, חברות הביטוח תמיד ינסו לדחות את התביעה או לצמצם את ההיקף שלה ולכן אם מגישים תביעות אבדן כושר עבודה חשוב מאוד לעשות זאת בליווי עורך דין מקצועי בתחום כך שתקבלו בדיוק את מה שמגיע לכם.

כמה דברים שחשוב לדעת:

  • שלושת החודשים – ברוב פוליסות אבדן כושר עבודה מוגדרת תקופת המתנה של שלושה חודשים מרגע החתימה על הפוליסה ועד שהיא נכנסת לתוקפה. לכן, במידה והפגיעה ארעה בתוך שלושת החודשים הללו, המבוטח לא יהיה זכאי לכיסוי ביטוחי.
  • פגיעה של 75% – ברוב הפוליסות מוגדרת דרישה לאובדן כושר עבודה של 75% או יותר מכושר העבודה של המבוטח טרם הפגיעה.
  • עיסוק סביר – עוד סוג של מלכודת של חברות הביטוח שכן המושג "עיסוק סביר" המוגדר בפוליסה הינו מושג שניתן לפרשנות רחבה מאוד. על פי הגדרות הפוליסה, התשלום יתקבל רק במידה והמבוטח לא יכול לעבוד לא בעיסוק שלו, ולא בעבודה אחרת המתאימה לו, מה שיכול להוביל לחיכוכים עם חברת הביטוח באשר להגדרה של מה היא העבודה "המתאימה לו".

יחד עם זאת, דחיה של תביעת אבדן כושר עבודה על ידי חברת הביטוח בשל אחת מהסיבות הללו, היא אף פעם לא סוף פסוק. לא מעט פעמים הבאנו לקוחות אשר נדחו על ידי חברות הביטוח בתחילה למצב של תשלום קצבה מלא ופיצויים מתאימים.

הקדמת תרופה למכה

אם אתם לא נמצאים במצב בו אתם זקוקים להגשת תביעת אבדן כושר עבודה, אלא עומדים בצד השני של לפני חתימה על פוליסת אבדן כושר עבודה, פנו אלינו. הקדימו תרופה למכה ותנו לנו לבדוק עבורכם לעומק את תנאי הפוליסה כך שבאמת תהיו מוגנים.

ביטוח נכות (אובדן כושר עבודה) במסגרת הביטוח הפנסיוני

ביטוח אובדן כושר עבודה הוא חלק ממרכיבי קרנות הפנסיה וביטוחי המנהלים. מדובר במרכיב חשוב מאוד אשר המטרה שלו היא להעביר קצבה חודשית קבועה למבוטח במידה ומצבו הבריאותי לא יאפשר לו לעבוד ולהתפרנס כפי שהורגל קודם לכן.

עורך דין נכות מסביר כי כיום קרנות הפנסיה מציעות מגוון מסלולים שונים בהם יש הבדל בין משקל המרכיב של אובדן כושר העבודה לבין מרכיבי החיסכון או ביטוח השארים, וכל מבוטח יכול בהתאם לכך לבחור את המסלול המועדף ביותר עבורו.

אובדן כושר עבודה עקב מחלות קיימות

במידה ומתרחש אובדן כושר עבודה כתוצאה ממחלות קיימות שהיו ידועות טרם פתיחת קרן הפנסיה, והמבוטח יידע את החברה באשר להן, הוא יוכל לקבל קצבה אך חשוב לדעת כי מדובר בכיסוי שנכנס לתוקפו רק לאחר 5 שנים מיום ההצטרפות אל קרן הפנסיה.

בביטוחי מנהלים בדרך כלל אם המבוטח יבקש לבטח גם מחלות קיימות הפרמיה החודשית בגין כך עשויה להיות גבוהה הרבה יותר.

אובדן כושר עבודה המתרכז במקצוע הספציפי המתאים לכישוריו של המבוטח

בקרנות הפנסיה ביטוח אובדן כושר עבודה מתייחס רק במקרה של אובדן מוחלט של כושר העבודה של המבוטח בכל מקצוע המתאים לכישורים שלו.

במידה והמבוטח יאבד את כושר העבודה והיכולת לעבוד בעבודה בה עבד עד הפגיעה, אך יוכל לעבוד במקצוע אחר שאף הוא מתאים לו, הוא לא יהיה זכאי לקבל את הקצבה.

בביטוחי המנהלים בדרך כלל זה שונה והמבוטח מוגן גם במקרה בו הוא איבד את כושר העבודה במקצוע הספציפי בו עסק עד הפגיעה אך יכול לעבוד בעבודות אחרות.